Що робити якщо вкрали гроші з банківської картки?

З погіршенням ситуації на банківському ринку країни з початку року почастішали випадки шахрайства, пов'язаного з використанням платіжних карт. Все частіше з'являються нові способи вкрасти наші кревні з карткових банківських рахунків. Як б не парадоксально це звучало, але з удосконаленням технологій безпеки карт і карткових рахунків, свої навички та вміння вдосконалять і шахраї. Що ж робити власнику картки, якщо все-таки гроші з його карткового рахунку були викрадені, як від цього себе убезпечити і яких заходів слід вживати у випадку виявлення крадіжки розповідає начальник відділу платіжних систем Банку «ГЛОБУС» Андрій Білоус.

Перше, що повинен зробити картотримач - негайно повідомити по телефону про несанкціоноване списання грошових коштів з карткового рахунку в банк - емітент і заблокувати карту. При цьому, краще зафіксувати час звернення в банк і його реєстраційний номер. Потрібно слід пам‘ятати, що відповідно до законодавства банк несе відповідальність за несанкціоновані списання з рахунку клієнта з моменту отримання від клієнта повідомлення про крадіжку платіжної картки або її реквізитів. Після цього потрібно звернутися до банку з письмовою заявою про незгоду з проведеної транзакцією. На підставі цієї заяви банк ініціює претензійну роботу в платіжній системі щодо повернення грошових коштів клієнта . Також слід оформити заяву про перевипуск карти.

Є певні прості правила, дотримуючись яких можна звести ризик бути обманутим до мінімуму:

• При проведенні операцій через POS - термінали, потрібно звернути увагу на правильність зазначених у чеку POS- терміналу даних, за необхідності поставити на чеку свій підпис.

• Якщо другий примірник чека не був роздрукований або був роздрукований неповністю - слід попросити касира роздрукувати його копію.

• Не можна допускати повторного проведення операції з використанням картки , не переконавшись у тому, що перша операція не була авторизована - це може привести до повторного списанню коштів з карткового рахунку.

• Операція повинна проводитися виключно у присутності клієнта. При проведенні платежу, наприклад, в кафе/ресторані слід уникати передачі карти співробітникові закладу для проведення платежу поза увагою держателя. Слід попросити принести термінал за столик, а за відсутності такої можливості, пройти до місцезнаходження POS - терміналу і бути присутнім при проведенні платежу. Ігнорування цього простого правила дає можливість недобросовісним співробітникам закладів громадського харчування викрасти реквізити карти і дані магнітної смуги, що веде до фінансових втрат клієнтів.

• Вводити ПІН - код потрібно таким чином , щоб не допустити його компрометації. Також, я рекомендую зберігати чеки терміналів і звіряти їх з даними виписки по картковому рахунку.

• Для підвищення рівня безпеки розрахунків і збереження коштів клієнтів раджу підключатися до послуг М-банкінгу. Ця послуга дає можливість не тільки отримувати повідомлення про кожну проведену транзакції на мобільний телефон, але і за допомогою мобільного телефону запитувати доступний залишок по рахунку, блокувати/активовувати карту і т.д.. Таким чином, клієнт має можливість зберігати карту в неактивному стані і активувати безпосередньо перед проведенням платежу, що зводить ризик шахрайських операцій практично до нуля.

• При проведенні операції за допомогою банкоматів потрібно обов'язково простежити за тим, чи немає на банкоматі, особливо на картоприймачі, «зайвих деталей» - так званих накладок - скімерів. Також необхідно впевнитись у відсутності накладки на ПІН- клавіатуру банкомату, за допомогою якої зловмисники можуть викрасти ПІН - код клієнта. Також, ні під яким приводом не повідомляйте Ваш ПІН «доброзичливцям», бажаючим допомогти Вам при виникненні проблем з банкоматом. У цьому випадку краще зателефонувати в банк, телефон якого розміщений на банкоматі або банк - емітент карти.

• Якщо держатель картки хоче провести операцію через Інтернет, перш за все, слід звернути увагу на відповідність сайту, за допомогою якого проводиться платіж, вимогам безпеки міжнародних платіжних систем. Потрібно користуватися послугами тих інтернет- торговців, які мають стійку репутацію, не вводити дані своєї платіжної карти на сумнівних сайтах або якщо є підозра, що сайт є «клоном» відомого і шанованого ресурсу. Для розрахунків в мережі краще оформити спеціальну карту і поповнювати її на передбачувану суму розрахунків. Також добові ліміти повинні відповідати потребам клієнта і , по можливості, бути невеликими.

• Крім того, необхідно уникати компрометації реквізитів картки (номер картки, термін дії CVV / CVC-код ), ні в якому разі не повідомляти реквізити своєї платіжної картки по телефону або електронною поштою, навіть якщо людина, цю інформацію запитувач, представляється співробітником банку.


Не дивлячись на досить великий перелік можливостей з шахрайством з платіжними картами, цей платіжний інструмент є більш безпечним, ніж зберігання грошей готівкою. Дуже сподіваюся, що дотримання цих нескладних правил, допоможе власникам платіжних карток убезпечити себе і зберегти свої гроші.