У яких випадках банк може блокувати платіжну картку?

Начальник відділу платіжних систем Банку “ГЛОБУС” пояснює

 

Андрій Білоус, начальник відділу платіжних систем ПАТ “КБ “ГЛОБУС”, розповів виданню finance.ua про випадки, коли банк може блокувати платіжну Банку Клієнта.

 

По-перше, це відбувається після звернення власника картки, який заявляє про будь-які підозрілі транзакції.

 

По-друге, банк може вдатися до такого кроку і без такого звернення – при виявленні підозрілої активності по картці клієнта.

 

З метою запобігання шахрайським операціям по рахунках і картках своїх клієнтів банки створюють спеціальні підрозділи, єдине завдання яких – цілодобовий моніторинг операцій з платіжними картками для виявлення й запобігання несанкціонованому доступу до рахунків і карток клієнтів.

 

Програмні комплекси, які банки використовують для здійснення такого моніторингу, керуються певними критеріями, щоб визначити, чи належить операція до розряду підозрілих. Що це за операції?

 

Кожен банк має власні критерії, що застосовуються для моніторингу операцій. Як приклад, коли система може викинути «червоний прапорець», можна навести такі ситуації:

 

- Клієнт регулярно знімає готівку двічі на місяць в одному і тому ж банкоматі, інших операцій ніколи не здійснює. І тут за один день по його картці здійснюється кілька безготівкових операцій в мережі інтернет.

- По картці клієнта послідовно проходять кілька спроб провести операцію зі зменшенням запитуваної суми.

- Клієнт відкриває в банку картковий рахунок і незабаром на його картку починають приходити перекази з інших карток з наступним переведенням коштів у готівку.

- Клієнт регулярно знімає готівку двічі на місяць в одному і тому ж банкоматі, інших операцій ніколи не здійснює. Раптово на його картку починають проходити великі перекази з іншої картки або по його картці масово йдуть безготівкові розрахунки в мережі інтернет.

- Клієнт постійно проводить різні операції в одному регіоні України. Раптом по його картці починають проходити операції в різних регіонах країни.

- Клієнт регулярно відвідує Європу, в інших країнах операцій не проводить. Раптово починають проходити операції, наприклад, в Австралії.

- Протягом короткого часу по картці клієнта проходять операції в різних віддалених одна від одної країнах/регіонах.

- По картці клієнта проходять операції в країнах/регіонах, які відносяться до ризикових з точки зору можливого шахрайства (такий список є в кожному банку).

 

Якщо операція була віднесена до розряду підозрілих, відповідальний співробітник банку може зв’язатися з клієнтом для того, щоб упевнитися в правомірності використання платіжної картки або заблокувати картку з наступним повідомленням про це клієнта. І так, в цьому випадку краще перестрахуватися, ніж покладатися на "може, пронесе".

 

Саме блокування картки при наявності інформації про проведення по ній несанкціонованих операцій або інформації про можливу компрометацію даних картки є необхідною умовою запобігання фінансовим втратам клієнта. Інакше ризик надто великий.

 

Використання платіжної картки зі скомпрометованими даними просто небезпечно, тому найкращою гарантією запобігання втратам клієнта є перевипуск такої картки. Своєчасне вжиття всіх необхідних заходів протидії мінімізує шанси зловмисників на успіх.

 

Власник картки, як особа, зацікавлена в збереженні власних коштів, також повинен вживати всіх розумних заходів для її збереження. Це допомагає уникнути багатьох ризиків.

 

Зокрема, потрібно користуватися наданою банками можливістю отримувати смс-повідомлення про операції по картці. Національний банк України зобов’язує банки надавати своїм клієнтам таку можливість. Відмовлятися від використання подібних сервісів нерозумно. Держатель платіжної картки має можливість контролювати кожну операцію по своєму рахунку, своєчасно виявляти спроби несанкціонованого доступу зловмисників і вчасно звертатися в банк для блокування картки.

 

Ініціювати блокування картки може тільки власник картки, з яким банк має договірні відносини. Статус картки не можуть змінити сторонні особи – наприклад, родичі або близькі клієнта.

 

Оригінал матеріалу читайте тут